دختر ملکه سبا

دختر ملکه سبا

ناشر: انتشارات جوانه توس

نویسنده: جکی لیدن

مترجم: رضوان صدقی نژاد

شابک: 9789643155582

600٬000 ریال

کالا در حال حاضر موجود نمی باشد

درباره این کتاب

تجربه زیستن درون جهانی ظلمانی، غیرواقعی و غیرقابل استناد و دنیایی که درباره‌اش می‌توان گفت «این تجربه زندگی کردن در غیاب عقل و منطق است». این بود دنیای غیر قابل دسترس و ناشناخته جنون مادر من. دختر ملکه سبا تلاشی است برای ورود به آن جهان از تنها راه ممکن …
یعنی به وسیله ملموس کردن آن، با روشن کردن چراغ، تنظیم لغت نامه و جدول شرح وقایع به ترتیب تاریخی برای آن در دنیای واقعی. من دلباخته ریشه‌های بیماری روانی مادرم بودم. با وجود این، در دنیای واقعی ما نمی‌توانیم با یک دیوانه ارتباط کلامی و گفتاری برقرار کنیم . ممکن است دست به چنین تلاشی بزنیم ولی این کار درست مثل ورق زدن و خواندن کتابی، یا گوش دادن به ترانه‌ای است که زبان آن را درست نمی‌فهمیم. به هر حال من روی صفحات این کتاب توانستم با ملکه سبا به گفت‌وگو بپردازم و در واقع واژه‌هایش را تعریف کنم. توانستم به او تاریخ و منطقی بدهم که وی را تبدیل به قدرتی پیروز کند. با وجودی که در زندگی واقعی، من برای او چیزی جز یک مشکل اضافه نبودم، توانستم با او حرف بزنم. این بار من در دنیای روی کاغذ، احساس قدرتی را داشتم که قبلاً در اختیار او بود. او به سختی می‌توانست از جواب دادن به من طفره برود و یا رویش را از من برگرداند . نوشتن فرصتی بود که با او در دنیای خودش، در کشور تخیلات دیدار کنم و روی صفحات کتاب او را بگیرم و اسیرش کنم، کاری که در زندگی امیدی به انجام آن نداشتم. البته در زندگی واقعی، مادرم یک روح آزاد است. در اینجا به تعبیری می‌توان گفت که من او را اسیر کرده‌ام . گاهی تصور می‌کنم دختر ملکه سبا مثل یک بیت شعر که یکی از حواریون آن را سروده باشد، یک قانون است، یا اسطوره ای است درباره یک حادثه اسرارآمیز.
بیماری روانی درمان نشده، می‌تواند هم ترسناک باشد و هم الهام‌بخش و شاید هم ترکیبی از مجموع این دو. نیازی نیست که ما به مدعیان صحت و حقانیت هیچ‌یک از این دو نگرش بتازیم. مبارزه‌ای که در پیش داریم این است که کسانی را که دوستشان داریم، آن قدر زنده نگهداریم تا به آنها برسیم . گاهی مطلقاً قادر به این کار نیستم چون آنها برای همیشه ما را ترک می کنند. به عنوان گزارشگری که با داستان‌های بی‌شماری درباره ماهیت جدال با قلب و احساس برخورد کرده است، از تاریخچه زندگی یک کشاورز مبارز گرفته، تا شورش در بلفاست یا داستان پر تب و تابی درباره ایران، دنبال کردن سبا اساسی‌ترین و واجب ترین کاری بود که می‌توانستم در دنیا انجام بدهم. در واقع داستان‌های زیادی چه در قالب افسانه و چه واقعی، هستند که من می‌خواهم آنها را بازگو کنم، اما تا وقتی که سبا مثل رهرو پیاده‌ای در گستره‌ای نامشخص و پرآشوب تنها مانده است، راهی که نه صدایی از آن بر می خیزد، نه نظم و ترتیبی دارد و نه حتی یاد و خاطره مشخصی در آن وجود دارد که با او مفهومی حقیقی ببخشد، هیچ داستان دیگری شایستگی بازگو کردن را ندارد . وقتی یک نفر بیمار که با شما خویشاوندی نزدیکی دارد، به طور جدی و فعال دیوانه می‌شود، شما همواره سرگردان هستید و نمی‌دانید آن شخص واقعاً کیست . آیا مادرتان است که دیوانه شده است یا یک موجود دیوانه است؟ آن شخصی را که فکر می‌کنید خوب می‌شناسید، مثلاً مادرتان، وقتی دیوانه بشود چطور و چقدر او را می شناسید؟ و اگر آن موجودی که وی به آن تبدیل شده است دیگر مادرتان نیست، پس کیست؟ چه چیزی او را آزار می‌دهد؟ و شما چگونه می‌توانید او را در جهانی غیر واقعی که هرگز قادر نیستید در آن گام بگذارید بشناسید؟ همه می‌دانیم که مغز ما حفره‌های متعددی دارد که فقط در معدودی از آنها وارد می‌شویم . به این ترتیب، سبا کوششی است برای آفرینش واقعیتی که در زندگی از ما می‌گریزد.
بنابراین، شرح خاطراتی که پیش روی شما است، می‌کوشد تجربه ای را به تصویر بکشد که گرچه لحظات تلاش و بصیرت و مکاشفه هم در آن وجود داشته، اما در زمان وقوعش از فاجعه نیز گامی فراتر بوده است. ما از آن جان سالم بدر بردیم و اکنون در پایان سفر خود هستیم و می‌خواهیم مثل اودیسه بدانیم که به کجا رفته‌ایم.

مشخصات عمومی

شابک: 9789643155582
دسته بندی: عمومی
موضوع اصلی: علوم سیاسی
موضوع فرعی: زندگینامه و خاطرات
نوبت چاپ: 3
وزن: 372 گرم

سایر مشخصات

سال انتشار: 1388
نگارش: تألیف
زبان: فارسی
قطع: رقعی
نوع جلد: شومیز
تعداد صفحه: 328

پیشنهاد ما

اصول اعتقادی زیدیه

ناشر: انتشارات نامک


2٬400٬000 ریال

خاطرات سیاسی انور خامه ای

ناشر: انتشارات نامک


8٬500٬000 ریال

سازندگان جهان ایرانی اسلامی 14: شاه عباس

ناشر: انتشارات نامک


550٬000 ریال

داور و عدلیه

ناشر: انتشارات نامک


3٬200٬000 ریال

خاطرات حیدر خان عمو اوغلی

ناشر: انتشارات نامک


220٬000 ریال

زندگی و زمانه عباس اقبال آشتیانی

ناشر: انتشارات نامک


500٬000 ریال

بازجویی از صدام

ناشر: انتشارات پارسه


2٬500٬000 ریال

مصائب آشپزی برای دیکتاتورها

ناشر: انتشارات پارسه


3٬700٬000 ریال

ناگفته های خاطرات دکتر عنایت الله رضا

ناشر: انتشارات نامک


1٬500٬000 ریال

خاطرات تهران و بیروت

ناشر: انتشارات پارسه


1٬750٬000 ریال

تاریخ یک انقلاب

ناشر: انتشارات پارسه


4٬500٬000 ریال

پرونده یک سرگذشت شخصی

ناشر: انتشارات پارسه


2٬550٬000 ریال

مطهری مصلح یا انقلابی

ناشر: انتشارات پارسه


800٬000 ریال

مادر ترزا : یادداشت های شخصی

ناشر: انتشارات پارسه


3٬300٬000 ریال

ذهن اسیر

ناشر: انتشارات پارسه


2٬250٬000 ریال

مهاجر خوب

ناشر: انتشارات تداعی


590٬000 ریال

دختر لبخند مرواریدی

ناشر: انتشارات تداعی


840٬000 ریال

نامه هایی از پاریس

ناشر: انتشارات پارسه


2٬500٬000 ریال

دفاع از آزادی: خاطرات، گفته ها و نوشته های علی اردلان

ناشر: انتشارات پارسه


3٬950٬000 ریال

به جهنم و جاهای دیگر

ناشر: انتشارات پارسه


3٬200٬000 ریال

خاطرات سیاسی محمد ساعد مراغه ای

ناشر: انتشارات نامک


1٬500٬000 ریال

جو بایدن رویاپرداز آمریکایی

ناشر: انتشارات نون


400٬000 ریال

دختر استالین 2 جلدی

ناشر: انتشارات ثالث


7٬800٬000 ریال

امید علیه امید: روشنفکران روسیه در دوره وحشت استالینی

ناشر: انتشارات ثالث


3٬500٬000 ریال