در اسارت جغرافیا : ده نقشه که همه آموختنی ها را درباره سیاست جهانی بیان می کند

در اسارت جغرافیا : ده نقشه که همه آموختنی ها را درباره سیاست جهانی بیان می کند

ناشر: شرکت : انتشارات مرکز

نویسنده: تیم مارشال

مترجم: مرجان رضایی

شابک: 9789642134441

1٬885٬000 ریال

درباره این کتاب

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

مهم نیست که هند می‌خواهد دسترسی چین را به منابع آب قطع کند یا نه، مهم این است که توانایی‌اش را دارد یا نه. چین قرن‌ها تلاش کرده است که چنین اتفاقی هرگز نیفتد. ریچارد گِیر هنرپیشه معروف، و جنبش «تب آزاد» باز هم بر ضد اشغال ظالمانه تبت، و حالا استقرار هان‌های چینی در آن‌جا، بیانیه خواهند داد؛ اما در نبرد بین دالایی لاما، جنبش استقلال تبت، هنرپیشه‌های هالیوود و حزب کمونیست چین که دومین اقتصاد بزرگ جهان را در دست دارد _ فقط یک برنده وجود خواهد داشت.

وقتی غربی‌ها، از آقای گِیر تا آقای اوباما، درباره تبت حرف می‌زنند، به چینی‌ها خیلی برمی‌خورد. این حرف‌ها برایشان خطرناک نیست، براندازانه نیست، فقط برخورنده است. آن‌ها موضوع را از دریچه حقوق بشر نمی‌بینند، بلکه از دید امنیت ژئوپلیتیکی به آن نگاه می‌کنند، و معتقدند غربی‌ها می‌خواهند امنیت‌شان را تضعیف کنند. ولی امنیت چین تضعیف نشده و نخواهد شد، حتی اگر قیام‌های دیگری بر ضد هان‌ها رخ دهد. جمعیت‌شناسی و ژئوپلیتیک با استقلال تب مخالف‌اند.

چینی‌ها دارند «واقعیت‌های کف زمین»‌ را بر «بام دنیا» شکل می‌دهند. در دهه 1950، ارتش کمونیست خلق چین احداث جاده‌هایی به سوی تبت را آغاز کرد، و چینی‌ها از آن پس سعی کرده‌اند جلوه‌های دنیای نو را وارد آن پادشاهی باستانی کنند؛ اما این جاده‌ها، و حالا راه‌ آهن‌ها، هان‌ها را هم با خود می‌آورند.

مشخصات عمومی

شابک: 9789642134441
دسته بندی: عمومی
موضوع اصلی: جغرافیا
موضوع فرعی: جغرافیای سیاسی
نوبت چاپ: 4
وزن: 406 گرم

سایر مشخصات

سال انتشار: 1402
نگارش: تألیف
زبان: فارسی
قطع: رقعی
نوع جلد: شومیز
تعداد صفحه: 346

پیشنهاد ما

آینده جغرافیا

ناشر: انتشارات پارسه


2٬950٬000 ریال

نقشه جدید جهان

ناشر: انتشارات پارسه


4٬250٬000 ریال

هیاهو بر سر هیچ

ناشر: انتشارات کارنامه / باهنر


1٬950٬000 ریال