نانو تکنولوژی به زبان ساده

نانو تکنولوژی به زبان ساده

ناشر: انتشارات سبزان

نویسنده: ریحانه رضوانی ، محمود محمودی

شابک: 9786005033106

960٬000 ریال

درباره این کتاب

کتاب نانوتکنولوژی به زبان ساده: در دنیای امروز بخش قابل توجهی از ظرفیت‌ها و برنامه‌های کشورهای به فناوری نانو معطوف شده است و تقریبا بزرگ‌ترین مراکز علمی و مهندسی، سرمایه‌گذاری زیادی در این زمینه انجام داده‌اند. همچنین محققان و موسسات بسیاری عهده‌دار بخشی از کار هستند. تعریف نانوتکنولوژی بسیار فریبنده است. بعضی از تکنولوژی‌ها نانو نیستند و به جای نانو به ساختارهای در ابعاد میکرو پرداخته‌اند که حدودا 1000 برابر بزرگ‌تر از نانو هستند. همچنین نانوتکنولوژی در موارد بسیاری تکنولوژی نیست. تحقیق بر روی ساختارهایی است که ابعادی در حدود چند صد برابر نانو دارند.
کتاب «نانوتکنولوژی به زبان ساده» آشنایی با مفاهیم پایه نانوتکنولوژی است و سعی شده است تا مطالب به صورت ساده و قابل فهم در اختیار خوانندگان قرار گیرد.
در فصل اول تعریفی از نانوتکنولوژی و تاریخچه‌ای از آن ارائه می‌شود و سپس زندگی‌نامه و فعالیت علمی چند تن از پیشگامان فناوری نانو بیان می‌شود.
در فصل دوم ساختار مواد مورد بحث قرار می‌گیرد. برای شناخت ساختار مواد باید به نحوه اتصال بین اتم‌ها و مولکول‌ها پی‌برد. در این فصل سه پیوند یونی، کووالانسی و فلزی بررسی می‌شود.
آشنایی با نانوتکنولوژی در فصل سوم صورت می‌گیرد، مفاهیم نانومتر، شاخه‌های فن‌آوری نانو، روش‌های ساخت در نانوتکنولوژی و خودچینی به منظور آشنایی با نانوتکنولوژی ارائه می‌شود. همچنین به منظور فهم بهتر خودچینی در فصل چهارم آزمایش‌هایی برای این مفهوم بیان می‌شود.
انواع نانوپودرها در فصل پنجم معرفی می‌شوند. نانوپودرها مجموعه‌ای از ذرات هستند که اندازه آنها بین 1 تا 100 نانومتر است.
چهار صورت مختلف کربن که در طبیعت یافت می‌شوند در فصل ششم به آنها پرداخته می‌شود. گرافیت، باکی‌بال، نانولوله و الماس این چهار نوع ساختار هستند و در فصل هفتم نیز آزمایشاتی برای درک بهتر نانولوله‌ها انجام می‌شود.
فصل هشت و نه کتاب به نانوکپسول‌ها و نانوکامپوزیت‌ها و خواص و کاربردهای آنها اختصاص دارد.
خواص، کاربردها و روش‌های تولید نانوپوشش‌ها، نانوساختارهای متخلخل، نقاط کوانتومی و نانوالیاف نیز در فصول ده تا سیزده کتاب ارائه می‌شود.
کاربردهای نانوتکنولوژی در حوزه‌های مختلف کشاورزی، پزشکی، الکترونیک، نساجی، سازه‌های فلزی، شیشه، پنجره‌های هوشمند و تولید مواد و تجهیزات در فصل چهاردهم بررسی می‌شوند.
میکروسکوپ‌های نیروی اتمی، پروبی روبشی و تونل‌زنی روبشی سه ابزار کار بر روی نانوتکنولوژی هستند که در فصل پایانی کتاب به آنها پرداخته می‌شود.
در بخشی از این کتاب آمده است: «نانوتکنولوژی، توانمندی تولید ابزارها و سیستم‌های جدید با در دست گرفتن کنترل آنها در سطوح مولکولی و اتمی و همچنین استفاده از خواصی است که در آن سطوح ظاهر می‌شود. از همین تعریف ساده برمی‌آید که نانوتکنولوژی یک رشته جدید نیست، بلکه رویکردی جدید در تمام رشته‌هاست.»

مشخصات عمومی

شابک: 9786005033106
دسته بندی: عمومی
موضوع اصلی: علم و فناوری
موضوع فرعی: اینترنت
نوبت چاپ: 3
وزن: 202 گرم

سایر مشخصات

سال انتشار: 1399
نگارش: تألیف
زبان: فارسی
قطع: وزیری
نوع جلد: شومیز
تعداد صفحه: 128

پیشنهاد ما

با چت جی پی تی میلیونر شوید

ناشر: انتشارات هورمزد


790٬000 ریال

دیپلماسی دیجیتال : نظریه و عمل

ناشر: انتشارات پارسه


3٬200٬000 ریال

اینستاگرام و تصویر معاصر

ناشر: انتشارات نگاه معاصر


1٬200٬000 ریال

مینیمالیسم دیجیتال : گوشه ای خلوت در جهانی شلوغ

ناشر: انتشارات خوب


790٬000 ریال

شبکه های خشم و امید

ناشر: شرکت : انتشارات مرکز


1٬550٬000 ریال

رفیق اینترنتی

ناشر: انتشارات اختران


120٬000 ریال