یهودی ستیزی

یهودی ستیزی

ناشر: انتشارات پارسه

نویسنده: هانا آرنت

مترجم: مهدی تدینی

شابک: 9786002538987

3٬300٬000 ریال

درباره این کتاب

کتاب «عناصر و خاستگاه‌های حاکمیت توتالیتر: یهودی‌ستیزی» اثر هانا آرنت
نخستین بخش از کتاب مشهور و مهم هانا آرنت. کتاب «یهودی‌ستیزی» (Antisemitismus) ترجمۀ فارسی بخش اول کتاب «عناصر و خاستگاه‌های حاکمیت توتالیتر» هانا آرنت است.
کتاب «عناصر و خاستگاه‌های حاکمیت توتالیتر»، با عنوان اصلی Elemente und Ursprünge totaler Herrschaft، ویراست آلمانی کتابی است که آرنت اولین بار آن را در سال 1951 با عنوان «خاستگاه‌های توتالیتاریسم»The Origins of) (Totalitarianism به زبان انگلیسی منتشر کرد.
هانا آرنت بعد از انتشار نسخۀ انگلیسی کتاب «عناصر و خاستگاه‌های حاکمیت توتالیتر» نسخه‌ای آلمانی هم از این کتاب تدارک دید. این نسخۀ آلمانی در سال 1955 منتشر شد و کارل یاسپرس، فیلسوف آلمانی و استاد هانا آرنت، بر آن مقدمه‌ای نوشت که ترجمۀ فارسی آن در ابتدای ترجمۀ فارسی بخش اول کتاب «عناصر و خاستگاه‌های حاکمیت توتالیتر»، یعنی کتاب «یهودی‌ستیزی»، آمده است.
کتاب «عناصر و خاستگاه‌های حاکمیت توتالیتر»، چنانکه در مقدمۀ مهدی تدینی بر ترجمۀ فارسی کتاب «یهودی‌ستیزی» اشاره شده، «پرحجم‌ترین کتاب و به گمان بسیاری اثر اصلی هانا آرنت است.»
آرنت در کتاب «عناصر و خاستگاه‌های حاکمیت توتالیتر» به ریشه‌یابی و تحلیل پدیده‌ای پرداخته که از پدیده‌های سیاسی مخوف تاریخ قرن بیستم است و فجایع بی‌شماری به بار آورده است.
کتاب «عناصر و خاستگاه‌های حاکمیت توتالیتر» به ما می‌گوید که حکومت‌های تمامیت‌خواه چه نوع حکومت‌هایی هستند، ریشه در چه ایدئولوژی‌ها و چه افکار و اهداف سیاسی‌ای دارند، چطور شکل گرفته و تکوین یافته‌اند و به چه نحوی عمل می‌کنند.
کتاب «عناصر و خاستگاه‌های حاکمیت توتالیتر» از سه بخش تشکیل شده که عبارتند از: «یهودی‌ستیزی»، «امپریالیسم» و «توتالیتاریسم». هر یک از این سه بخش، چنانکه در مقدمۀ ترجمۀ فارسی کتاب «یهودی‌ستیزی» توضیح داده شده، به‌دلیل حجم بالایی که داشته‌اند، در فارسی در قالب کتابی مجزا ترجمه شده‌اند.

مروری بر کتاب «یهودی‌ستیزی»
چنانکه پیش‌تر اشاره شد، کتاب «یهودی‌ستیزی» بخش نخست از کتاب «عناصر و خاستگاه‌های حاکمیت توتالیتر» هانا آرنت است و در ابتدای آن مقدمۀ کارل یاسپرس بر این کتاب مهم آرنت آمده است. یاسپرس در این مقدمه، دربارۀ آنچه آرنت در کتاب «عناصر و خاستگاه‌های حاکمیت توتالیتر» به آن پرداخته و نیز دربارۀ نسخۀ آلمانی این کتاب توضیحاتی مختصر و مفید می‌دهد.
بعد از مقدمۀ کارل یاسپرس، پیشگفتار هانا آرنت بر چاپ اول کتاب «عناصر و خاستگاه‌های حاکمیت توتالیتر» آمده و سپس پیشگفتار آرنت بر بخش اول این کتاب، یعنی همان بخشی که در قالب کتاب «یهودی‌ستیزی» به‌صورت مستقل به فارسی ترجمه و منتشر شده است.
در کتاب «یهودی‌ستیزی» صحبت از جنبشی است که در اواخر قرن نوزدهم، با اهداف سیاسی، در اروپا ظهور کرد و در شکل‌گیری و قدرت یافتن حاکمیت توتالیتر در قرن بیستم نقشی مهم ایفا کرد؛ جنبشی که در ضدیت با یهودیان شکل گرفت و جلوۀ بسیار هولناک خود را در یهودی‌کُشی گستردۀ آلمان نازی نشان داد.
هانا آرنت در کتاب «یهودی‌ستیزی» از ریشه‌ها و خاستگاه‌های یهودی‌ستیزی و چگونگی پیدایش این جنبش و اهداف سیاسی آن سخن می‌گوید و پدیدۀ یهودی‌ستیزی را، به‌عنوان یکی از عناصر برسازندۀ حاکمیت توتالیتر، به‌لحاظ تاریخی و فکری و با اشاره به مصداق‌های آن در تاریخ اروپا، مورد بررسی و تحلیل قرار می‌دهد.
آرنت در کتاب «یهودی‌ستیزی» بر عناصری از تاریخ قرن نوزدهم اروپا و تاریخ یهودی‌ستیزی تمرکز کرده است که به خاستگاه‌های توتالیتاریسم مربوط هستند. او بر آن است که در کتاب «یهودی‌ستیزی» سوء‌تفاهم‌هایی را رفع کند که دربارۀ منشاء یهودی‌ستیزی و دشمنی آلمان نازی با یهودیان وجود داشته است.
کتاب «یهودی‌ستیزی» جنبش یهودی‌ستیزی را در زمینه‌ای تاریخی و سیاسی قرار می‌دهد تا مبنای واقعی آن را در تاریخ اروپا آشکار کند و توضیح بدهد. آرنت در کتاب «یهودی‌ستیزی» مستندات و تحلیل‌هایی دربارۀ تاریخ یهودی‌ستیزی در اروپای قرن نوزدهم و چندوچونِ این جنبش ارائه می‌دهد که ما را در درک بهتر اینکه چه رابطه‌ای میان توتالیتاریسم و یهودی‌ستیزی وجود دارد، یاری می‌کند و کمک‌مان می‌کند که به ریشه‌های تاریخی و سیاسی و ایدئولوژیک یهودی‌کُشی آلمان نازی پی ببریم.
کتاب «یهودی‌ستیزی» از نسبت و رابطۀ میان شدت‌یافتن یهودی‌ستیزی و فروپاشی دولت – ملت سخن می‌گوید و یهودی‌ستیزی در تاریخ اروپا را در پیوند با سیاست و اهداف سیاسی مستتر در این یهودی‌ستیزی مورد بررسی و تحلیل قرار می‌دهد تا بر خرافه‌ها و افسانه‌هایی غیرسیاسی که پیرامون یهودی‌ستیزی پدید آمده‌اند خط بطلان بکشد و نسبت میان توتالیتاریسم و یهودی‌ستیزی را روشن کند.
کتاب «یهودی‌ستیزی» از پیشگفتار و چهار فصل تشکیل شده است. فصل‌های چهارگانۀ کتاب «یهودی‌ستیزی» عبارتند از: «یهودی‌ستیزی و عقل سلیم»، «یهودیان و دولت – ملت»، «یهودیان و جامعه» و «ماجرای درفوس».

مشخصات عمومی

شابک: 9786002538987
دسته بندی: عمومی
موضوع اصلی: فلسفه
موضوع فرعی: اسلام
نوبت چاپ: 2
وزن: 343 گرم

سایر مشخصات

سال انتشار: 1402
نگارش: تألیف
زبان: فارسی
قطع: رقعی
نوع جلد: شومیز
تعداد صفحه: 400

پیشنهاد ما

سازندگان جهان ایرانی اسلامی 13: ابن طفیل

ناشر: انتشارات نامک


600٬000 ریال

امپریالیسم

ناشر: انتشارات پارسه


3٬100٬000 ریال

توتالیتاریسم

ناشر: انتشارات پارسه


3٬500٬000 ریال

فیلسوفان مسلمان : ابن باجه و ابن طفیل

ناشر: انتشارات پارسه


1٬150٬000 ریال

رویا استعاره و زبان دین

ناشر: انتشارات کرگدن


1٬800٬000 ریال

علم ما به عالم خارج

ناشر: انتشارات جامی


1٬450٬000 ریال

علم و دین :آگاهی بدن مند و ناخرسندی های مدرن

ناشر: انتشارات نگاه معاصر


950٬000 ریال

نومینالیسم و فلسفه صدرایی

ناشر: انتشارات نگاه معاصر


400٬000 ریال

بزمگه خلق و ادب : جستارهایی درباب پاره ای مفاهیم

ناشر: انتشارات نگاه معاصر


220٬000 ریال

فهم پساساختارگرایی

ناشر: انتشارات نیماژ


2٬400٬000 ریال

صحیفه سجادیه

ناشر: انتشارات جامی


3٬500٬000 ریال

نقش خیال

ناشر: انتشارات جامی


2٬450٬000 ریال

انسان نورانی در تصوف ایرانی

ناشر: انتشارات جامی


1٬100٬000 ریال

جامعه شناسی فراسوی جامعه ها

ناشر: انتشارات پیله


1٬718٬000 ریال

فلسفه سینما

ناشر: انتشارات پارسه


3٬300٬000 ریال

خوانشی نوین از فلسف مغرب و اندلس

ناشر: انتشارات ثالث


2٬200٬000 ریال

درخت‏ هستی

ناشر: انتشارات زوار


850٬000 ریال

ویتگنشتاین و پیامدها

ناشر: انتشارات پیله


634٬000 ریال

دموکراسی پوتین

ناشر: انتشارات پارسه


2٬950٬000 ریال

دانشنامه روابط بین الملل و سیاست جهان

ناشر: انتشارات نی


3٬500٬000 ریال

مرگ اندیشی و زندگی راستین

ناشر: انتشارات زوار


140٬000 ریال

مطالعات تطبیقی در فلسفه اسلامی

ناشر: انتشارات خوارزمی


1٬330٬000 ریال