مراقبت و تنبیه: تولد زندان

مراقبت و تنبیه: تولد زندان

ناشر: انتشارات نی

نویسنده: میشل فوکو

مترجم: نیکو سرخوش ، افشین جهاندیده

شابک: 9789643124328

2٬100٬000 ریال

درباره این کتاب

در این کتاب فوکو دودمان شکل گیری کالبد و ذهن را در چارچوب نظام های مراقبتی و انضباطی قدرت مورد مطالعه قرار می دهد و مدعی است که در نهادهایی چون مدارس، زندان ها، بیمارستان ها و کارگاه ها تکنیک های انضباطی خاص به کار می رود و در چارچوب آن ها مقررات حاکم بر رفتار و سلوک، اقدامات مراقبتی و شیوه های نظارت بر آن ها تدوین و به معرض اجرا درمی آید. زندگی دانش آموزان، سربازان، بیماران و زندانیان در معرض مراقبت و نظارت و تهیه ی گزارش قرار می گیرد و رفتار بهنجار مورد تشویق و رفتار نامطلوب با اقدامات مجازاتی مواجه می شود. هدف غایی مراقبت و نظارت و انضباط، بهنجارنمودن فرد و از میان بردن بی انضباطی های اجتماعی و روانی و سرانجام تربیت انسان هایی مطیع و سودآور در جامعه است.
میشل فوکو در پانزدهم اکتبر 1926 در پواتیه فرانسه زاده شد، در دانشگاه سوربن فلسفه خواند و لیسانس خود را در سال 1948 گرفت. وی برای مدت کوتاهی عضو حزب کمونیست فرانسه بود ولی در سال 1951 از آن حزب کنار کشید. فوکو در دهه ی 1950 به تحصیل در روانشناسی علاقه پیدا کرد و درجه ی لیسانسی در روانشناسی و سپس دیپلمی در رشته ی آسیب شناسی روانی گرفت. در همان سال ها وی پژوهش هایی در آسیب شناسی روانی انجام داد. پس از آن وی به سوئد، لهستان و آلمان رفت و در دانشکده های زبان فرانسه در آن کشورها به تدریس پرداخت و سرانجام در دانشگاه هامبورگ با نوشتن رساله ای در باب جنون به اخذ درجه ی دکتری نائل آمد و در سال 1964 استاد فلسفه ی دانشگاه کلرمون در فرانسه شد. پی از آن فوکو به عنوان استاد «تاریخ نظام های اندیشه» در کلژ دو فرانس تدریس می کرد. فوکو به سرعت در حوزه ی روشنفکری فرانسه شهرت یافت و دیری نگذشت که نفوذی جهانی پیدا کرد. وی چشم اندازهای یکسره نوینی در فلسفه، تاریخ و جامعه شناسی گشود. در تعبیرهای گوناگون، وی را «فرزند ناخلف ساختگرایی»، دیرینه شناسی فرهنگ غرب، پوچ نگار و ویرانگر علوم اجتماعی رایج خوانده اند. بسیاری از شارحان آثار فوکو برآنند که نمی توان اندیشه ی او را به آسانی در درون شاخه های علوم اجتماعی متداول طبقه بندی کرد. با این همه، بی شک اثر اندیشه ی او بر بسیاری از حوزه های علوم اجتماعی و فلسفه پایدار و ماندگار خواهد ماند. فوکو در 25 ژوئن 1984 درگذشت.
«تئاتر فلسفه»، «مراقبت و تنبیه»، «اراده به دانستن»، «ایران: روح یک جهان بی روح»، «تولد زیست سیاست»، «دیرینه شناسی دانش» و «خاستگاه هرمنوتیک خود» آثاری ست که نشر نی از میشل فوکو منتشر کرده است.
افشین جهاندیده متولد سال 1342 در تهران است. او در رشته ی مترجمی زبان فرانسه تحصیل کرده و در سال 1372 از دانشگاه آزاد تهران فارغ التحصیل شده است. وی از سال 1371 تا سال 1378 با مجله پیام یونسکو در مقام مترجم همکاری داشته و از سال 1383 تا سال 1386 سرویراستار نشر نی بوده است.
نیکو سرخوش متولد سال 1346 در تهران است. تحصیلات دانشگاهی اش را با رشته ی مترجمی زبان انگلیسی در دانشگاه آزاد اسلامی تهران آغاز کرد و در سال 1372 آن را به پایان رساند. سپس برای ادامه تحصیل به هندوستان رفت و وارد دانشگاه پونا شد. در سال 1385 در رشته ی جامعه شناسی فوق لیسانس گرفت و سرانجام در سال 1389 در مقطع دکتری رشته ی علوم سیاسی از آن دانشگاه فارغ التحصیل شد.

مشخصات عمومی

شابک: 9789643124328
دسته بندی: عمومی
موضوع اصلی: حقوق
موضوع فرعی: جزا
نوبت چاپ: 19
وزن: 486 گرم

سایر مشخصات

سال انتشار: 1397
نگارش: تألیف
زبان: فارسی
قطع: رقعی
نوع جلد: شومیز
تعداد صفحه: 392

پیشنهاد ما

حقوق کیفری و لیبرالیسم

ناشر: انتشارات نگاه معاصر


1٬800٬000 ریال

حق و سو استفاده از آن

ناشر: انتشارات کارنامه / باهنر


2٬350٬000 ریال

حقوق جزایی انگلستان وزیری

ناشر: انتشارات نی


2٬500٬000 ریال