تحول تاریخ نگاری در ایران معاصر

تحول تاریخ نگاری در ایران معاصر

ناشر: انتشارات پارسه

نویسنده: فرزین وجدانی

مترجم: امیر مسعود الهی

شابک: 9786002538598

3٬400٬000 ریال

درباره این کتاب

تاریخ‌نگاری در ایرانِ عصر پیشامدرن عمدتاً مبتنی بر افسانه‌پردازی و اساطیر یا منحصر به نگارش تاریخ سلسله‌های شاهی و قبایل و گروههایی خاص بود و جنبۀ ملی نداشت. اما با آغاز تجددخواهی در ایران و شکل‌گیری ایران مدرن و تشکیل نهادهای مدرنِ فرهنگی و آموزشی و نیز ترویج گفتمان ملی‌گرایی در این کشور، تاریخ‌نگاری هم تحول یافت و شکلی منسجم به خود گرفت. کتاب «تحول تاریخ‌نگاری در ایران معاصر» از همین تحول سخن می‌گوید و ریشه‌ها و نمودهای آن را مورد واکاوی و بررسی قرار می‌دهد.
پژوهش فرزین وجدانی در کتاب «تحول تاریخ‌نگاری در ایران معاصر» بر تاریخ ایران در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم میلادی متمرکز است، یعنی دوره‌های قاجار و اوایل عصر پهلوی که زمزمه‌های تجددخواهی در ایران بلند شد و به انقلاب مشروطه انجامید و سپس ایرانِ مدرن پا گرفت و نهادهای مدرن در ایران تثبیت شدند و گفتمان ملی‌گرایی به گفتمانی مهم در ایران بدل شد. در کتاب «تحول تاریخ‌نگاری در ایران معاصر» می‌بینیم که این تحولات چگونه بر تحول تاریخ‌نگاری در ایران اثر گذاشتند و شیوه‌ای نو از تاریخ‌نگاری را در این کشور رقم زدند.
نویسنده در کتاب «تحول تاریخ‌نگاری در ایران معاصر» با ارجاع به منابع گوناگون مربوط به دورۀ مورد بحث در این کتاب، نظیر کتاب‌های تاریخی و برنامه‌های درسی مدارس و محتوای کتابهای درسی و نشریات و خاطرات، نشان می‌دهد که چگونه برقراری تعامل میان دولت و محققان و معلمان و دانش‌آموزان و روشنفکران و شاعران و فعالان اجتماعی و ترقی‌خواه مدافع حقوق زنان در طلیعۀ شکل‌گیری ایران مدرن بر شکل‌گیری درکی تازه از ملت و تاریخ و پیدایش تاریخ‌نگاری مبتنی بر ملی‌گرایی و هویت ملی و ملت و کشورِ یکپارچه تأثیری مهم گذاشت.
کتاب «تحول تاریخ‌نگاری در ایران معاصر» از تأثیر رشد و گسترش نهادهای فرهنگی و حوزۀ عمومی بر تاریخ‌نگاری در ایران سخن می‌گوید و همچنین از اینکه چگونه موقعیت اجتماعی مورخان بر تفسیرشان از گذشته تأثیر گذاشت.
در کتاب «تحول تاریخ‌نگاری در ایران معاصر» می‌بینیم که چگونه استقلال نسبی مورخان در دوره‌ای که موضوع این کتاب است با این موضوع که آیا تاریخ باید در خدمت حفظ وضع موجود باشد یا به ابزاری برای تغییرات رادیکال بدل شود ارتباطی مستقیم یافت و تاریخ‌نگاری چگونه با خواست اصلاحات اجتماعی و سیاسی و نقش‌آفرینی زنان در جامعه پیوند خورد و این‌ها همه چگونه شیوۀ نگارش تاریخ را در ایران تحت تأثیر قرار دادند.
کتاب «تحول تاریخ‌نگاری در ایران معاصر» نشان می‌دهد که چگونه تاریخِ ایران نه به‌مثابۀ تاریخ قبایل و سلسله‌ها و دودمان‌ها و شاهان مختلف بلکه به‌مثابۀ تاریخ یک ملتِ یکپارچه نوشته شد و ایران از چه دوره‌ای در تاریخ‌نگاری‌ها به‌‌شکل سرزمینی یکپارچه ظهور کرد.
جنبش زنان ایران در دوره‌ای که کتاب «تحول تاریخ‌نگاری در ایران معاصر» به بررسی آن، با محوریت موضوع تاریخ‌نگاری، پرداخته است یکی از عواملی است که در این کتاب به‌عنوان عاملی تأثیرگذار بر تاریخ‌نگاری از آن سخن رفته است. در همین راستا بخشی از کتاب «تحول تاریخ‌نگاری در ایران معاصر» به موضوعاتی چون انجمن‌های داوطلبانۀ زنان و مطبوعات، ماجراهای حق رأی زنان به‌عنوان شهروند و دولت پهلوی و نگارش تاریخ زنان اختصاص یافته است.
تأثیرِ آمدن صنعت نشر به ایران و تأسیس مدارس نوین در این کشور بر تاریخ‌نگاری از دیگر موضوعاتی هستند که در کتاب «تحول تاریخ‌نگاری در ایران معاصر» از آن سخن رفته است. در این کتاب همچنین دربارۀ نگارش تاریخ‌های ادبی، به‌عنوان بخشی از تاریخ‌نگاری نوین و معطوف به ملی‌گرایی و هویت ملی، بحث شده است.
در کتاب «تحول تاریخ‌نگاری در ایران معاصر» از کسانی هم که به‌نحوی در درک نوین از تاریخ در ایران معاصر سهمی داشته‌اند و با تاریخ مواجهه‌ای متفاوت با رویکرد سنتی عصر پیشامدرن داشته‌اند و با رویکردی ملی نه رویکرد درباری و دیگر رویکردهای سنتی به نگارش تاریخ پرداخته‌اند سخن رفته است و همچنین از کسانی که در دورۀ تحول تاریخ‌نگاری در ایران معاصر به معلمی تاریخ اشتغال داشته‌اند.
کتاب «تحول تاریخ‌نگای در ایران معاصر» از مقدمه و شش بخش تشکیل شده است.
بخش‌های شش‌گانۀ کتاب «تحول تاریخ‌نگاری در ایران معاصر» عبارتند از: «نظارت، ترجمه و نشر تاریخ»، «مدارس، شهروندی و انقلاب»، «دولت، آموزش و استانداردسازی تاریخ»، «جنبش زنان، مطبوعات و سرگذشت‌های پندآموز»، «یکپارچگی ملت» و «ملت شاعرپرور».

مشخصات عمومی

شابک: 9786002538598
دسته بندی: عمومی
موضوع اصلی: تاریخ
موضوع فرعی: تاریخ ایران
نوبت چاپ: 1
وزن: 274 گرم

سایر مشخصات

سال انتشار: 1402
نگارش: تألیف
زبان: فارسی
قطع: رقعی
نوع جلد: شومیز
تعداد صفحه: 336

پیشنهاد ما

رویداد نگار تاریخ ایران : از آغاز تا 1384 ش

ناشر: انتشارات نامک


2٬950٬000 ریال

داور و عدلیه

ناشر: انتشارات نامک


3٬200٬000 ریال

شناخت شریعت

ناشر: انتشارات نامک


1٬400٬000 ریال

تفریحات ایرانیان : مسکرات و مخدرات از صفویه تا قاجاریه

ناشر: انتشارات نامک


2٬800٬000 ریال

روایت و سیاست در تاریخ صدراسلام

ناشر: انتشارات نامک


3٬500٬000 ریال

سازندگان جهان ایرانی اسلامی 4: چنگیزخان

ناشر: انتشارات نامک


700٬000 ریال

خاطرات حیدر خان عمو اوغلی

ناشر: انتشارات نامک


220٬000 ریال

سازندگان جهان ایرانی اسلامی 1: کریم خان زند

ناشر: انتشارات نامک


650٬000 ریال

پیامبران بومی گرای ایران در سده های آغازین اسلام

ناشر: انتشارات نامک


8٬000٬000 ریال

تاریخ پول در ایران : از صفویه تا قاجاریه

ناشر: انتشارات نامک


4٬500٬000 ریال

فروپاشی ارتش شاهنشاهی

ناشر: انتشارات نامک


3٬300٬000 ریال

زندگی و زمانه محمد علی فروغی

ناشر: انتشارات نامک


2٬000٬000 ریال

تاریخچه میرزا کوچک خان : روایتی نو و متفاوت از قیام جنگل

ناشر: انتشارات نامک


450٬000 ریال

تاریخ اجتماعی ایران در عصر آل بویه

ناشر: انتشارات نامک


1٬200٬000 ریال

نقش آزادی خواهان مازندران در جنبش مشروطه و فتح تهران

ناشر: انتشارات نامک


690٬000 ریال

فرهنگ دولتمدار

ناشر: انتشارات پارسه


1٬500٬000 ریال

پنجاه سال برنامه ریزی

ناشر: انتشارات پارسه


3٬800٬000 ریال

روس ها در ایران

ناشر: انتشارات پارسه


3٬950٬000 ریال

ایران و ایالات متحده

ناشر: انتشارات پارسه


4٬550٬000 ریال

ایرانیان از نگاه آمریکاییان : ایران عهد قاجار در روزنامه های آمریکا

ناشر: انتشارات پارسه


2٬200٬000 ریال

شاه ، انقلاب اسلامی و ایالت متحده

ناشر: انتشارات پارسه


4٬500٬000 ریال

ناگفته های خاطرات دکتر عنایت الله رضا

ناشر: انتشارات نامک


1٬500٬000 ریال

مرکز فرماندهی خلیج فارس

ناشر: انتشارات پارسه


4٬500٬000 ریال

ایران آزادی و دموکراسی

ناشر: انتشارات پارسه


3٬300٬000 ریال